Wednesday, September 24, 2008

Signes kanelsnurrer

I dag var eg SÅ heldig å få låne to søte tanteunger :)
Heldige meg
Og siden vi IKKJE kunne leike med knapper ( litt for smått - kjedelig til luggen )
MÅTTE vi finne på noe anna artig :)
Og da blei det kanelsnurrer
Deigen laga eg - men MED go hjelp at lille frøken kokk
Det er VIKTIG med konsentrasjon når kanelen skal på

da var snurrene klar til å rulles sammen

Og pensles med EKTE egg ( som vi finner ute under hønene )


Lille frøken KOKK venter spent på postbilen

For da kommer Mormor - og skal få smake den første bollen vår

Siden var det MANGE som ville smake - og koselig var no det

Dette er ei oppskrift fra boka Klare sjøl - kokker små med kopp og skje

dette er ei kokebok som barnehagen i Horningdal har laga - og her finnes så

utrolig mange fine gode oppskrifter på enkle, men gode retter :-)

der mange av måla er oppgitt i kopp og skjei.

Søt gjærbakst

  • 200 g margarin
  • 3 kopper vann
  • 1 kopp melk
  • 1 pk gjær
  • 10 kopper fint kv.mjøl
  • 1 kopp sukker
  • 2 ts. bakepulver
  • 1 ts kardemomme - hvis du liker smaken
  • 1 egg til pensling

smelt smør og bland sammen med melk og vann

Løs gjære opp i veska

bland det tørre i ein bolle oghell veska over

Kna godt og sett til heving

Bak ut og etterhev i 20, 30 min.

steikes i ca. 10 min. ved ca 225 grader

Du velger selv om du lager boller, kanelsnurrer eller fyller det med noe annet

Godt er det iallefall


4 comments:

Orlaug said...

Det var jenta si som kan bake bollar...nam nam...

LAPPEQURI said...

Å hvor heldig tante barnet er:-) Tenk for en skatt/ opplevelse. Kjempe artige bilder:-))
Ha en fin og kreativ uke

♥ Stines hverdag said...

Å så koselig da! Skulle gjerne bakt kanelsnurrer og gjort andre koselige ting med min tanteunge. Men hu bor 20 mil unna, så får sett henne alt for sjelden...

Elisabeth said...

Nam-nam, kanelsnurrer er godt. Spesielt gode med litt melis på...

God helg!